Schilderij

Schilderij

Een schilderij gemaakt door Anderson Farah én mijzelf. Ik schilder met Anderson’s handen, zoals hij zegt. Dat maakt het ‘ons’ schilderij. Een boek met zes bladzijden over het leven, liefde, afscheid en verder leven.

Het schilderij is een lang gekoesterde wens: toen ik kunstgeschiedenis studeerde in de jaren 90, wist ik dat ik ook een drieluik wilde hebben. Deze is er nu … bijna ….

Op deze pagina vind je kleine tipjes van de sluier, weetjes, symbolen.

Het schilderij komt ook in mijn nieuwe magazine, daar kun je alle panelen zien en erover lezen.

 

Anderson en Nienke voerden gesprekken over haar wens voor een schilderij. Ze wilde dat het haar ervaringen, rijkdom door waarnemingen met al haar zintuigen zou uitbeelden. Deze schatkist aan ervaringen maakt dat ze kan meedenken en voelen met families die een verlies meemaken. En samen ze een heel persoonlijk afscheid kunnen vormgeven.

Tegelijkertijd staat het ook voor de vele indrukken die mensen opdoen in de uitvaartperiode. Heel zuiver, open en scherp, en soms heel druk, verbonden met elkaar, of los van elkaar. Kwetsbaar. Alles mag er zijn. En alles is uitgebeeld. Met vormen, kleuren en woorden.

Een drieuik wilde Nienke al heel lang graag hebben. Al tijdens haar studie kunstgeschiedenis in de jaren ’90. Ze bekeek er veel, meest studieobjecten voortkomend uit de christelijke traditie, geschilderd om in kerken te hangen.

Rustig op de buitenpanelen, ingetogen van kleur en voor op ‘gewone dagen’. Pas wanneer je de luiken opent, komt de rijkdom je tegemoet. Kleurpracht, details en een heel verhaal van een bijzondere gebeurtenis, een belangrijk verhaal uit de Bijbel. Nienke’s eerste reactie bij het zien van de buitenpanelen van Anderson’s schilderij was dan ook: …. Oeffff! Als dit de rustige buitenkant is, hoe zal dan de binnenkant zijn …?

De buitenkant van het drieluik is in eerste instantie druk, vol, rijk.

En het is ook een eenheid, alle figuren raken elkaar - ze maken contact. Alles verbindt zich met elkaar … de natuur de bloemen en planten en de draad (waarvan later duidelijk wordt welke kleur deze draad heeft gekregen). Zoals alles in het AL – het geheel van alles – en wij allemaal met elkaar verbonden zijn.

De kleuren paars, roze en groen zij de kleuren van libelle levensafronding & uitvaartbegeleiding. Ze hebben hun herkomst in een eerder werk van Anderson Farah uit 2015. In opdracht van Nienke, voor een heel ander doel.

Vanaf september 2016 is dit het logo van Nienke’s bedrijf.