Schilderij

Schilderij

Een schilderij gemaakt door Anderson Farah én mijzelf. Ik schilder met Anderson’s handen, zoals hij zegt. Dat maakt het ‘ons’ schilderij. Een boek met zes bladzijden over het leven, liefde, afscheid en verder leven.

Het schilderij is een lang gekoesterde wens: toen ik kunstgeschiedenis studeerde in de jaren 90, wist ik dat ik ook een drieluik wilde hebben. Deze is er nu … bijna ….

Op deze pagina vind je kleine tipjes van de sluier, weetjes, symbolen.

Het schilderij komt ook in mijn nieuwe magazine, daar kun je alle panelen zien en erover lezen.

Verbinding
Verbinding is belangrijk voor Nienke. Contact met mensen – en liefde voor het leven delen. Verbinden tijdens de periode van afscheid, om zo tot een heel persoonlijk afscheid te komen. Dit kan vóór overlijden al beginnen.

Verbinding is ook belangrijk in het netwerk rondom libelle – door dat zo groot mogelijk te maken, kan Nienke andere partijen aanbieden aan families die een afscheid vorm moeten geven, en door persoonlijke kennis & keuze van de leveranciers, is het vertrouwen groot en de kwaliteit hoog.

Verbinding komt ook terug in het schilderij dat zij en Anderson Farah samen maakte – zij schilderde met zijn handen. Alle figuren op de buitenste panelen van het schilderij staan met elkaar in verbinding. Door de handen en voeten, door het koord van goud en de bloemen en planten. En soms juist doordat ze elkaar nét niet raken.

Waarnemen met alle zintuigen – ook in deze tijd, met corona, waar aanraken juist niet vanzelfsprekend is – gaan we op zoek naar andere vormen van verbinding.

Wanneer je het schilderij opent, zie je de vier seizoenen, elk seizoen uitgebeeld door een figuur. Een man, vrouw, genderneutraal persoon. En elk persoon heeft vleugels.
Op de vleugels zijn veel symbolen te zien.
Alle symbolen betekenen veel voor Anderson en Nienke. Én, ze realiseren zich dat een symbool voor de één een andere betekenis kan en mag hebben dan dat het voor een ander betekent.

Vleugels
Op elke vleugel staat een sleutel afgebeeld, en de bovenkant heeft de vorm van een hart. En een Ankh-teken; the key of life (sleutel van het leven). Middenin een notenbalk vol muziek – dans door jouw leven!
Op elke vleugel zijn er tranen. Die tranen hebben veel verschillende betekenissen. Bedenk maar eens voor jezelf waar jij tranen van in je ogen kunt hebben: ontroering, verdriet, kwaadheid, verkoudheid, de ijskou buiten, tranen van het lachen.
De kleine sterren zijn wensen, ook al ben je er niet bewust mee bezig; je hebt ze in gedachten altijd. En de drie sterren staan ook voor de 3 sterren Maria’s die in Brazilië te zien zijn en Anderson aan thuis herinneren.
De vorm onder de traan is een vlinder & engel & bloem (Anthurium) tegelijk. Deze opent zich naar jou, en geeft wat nodig is.
Onderin de natuur: een boom die staat voor wijsheid. Een boom als circle of life, met wortels, bladeren, vruchten, de vruchten die op de grond vallen zijn weer voeding voor de boom. De verschillende ogen voor alle volkeren.
De bloemen zijn krokussen van de lente en een nieuw begin, de zonnebloemen staan voor liefde voor het leven (zij kijken naar de zon).
En helemaal onderin de zon – is het nu zonsopkomst of zonsondergang. Wat betekent het voor jou?

Proces
Nienke en Anderson voerden meerdere gesprekken over het schilderij; bij Anderson thuis, in het VrijZijn Theater, aan de telefoon en over de app. Wondermooie ideeën kwamen als vanzelf. En los van de gesprekken ging bij beiden het proces van denken en voelen ook door.

De basis is de wens voor een drieluik. En in verbinding met libelle, en liefde voor het leven. De rijkdom die Nienke ervaart in haar werk als uitvaartbegeleider en daardoor in haar leven. Wat ze met alle zintuigen waarneemt, ontvangt, meeneemt, aanvult en mag delen waardoor verbinding ontstaat.

Werken aan het drieluik gebeurde op verschillende plaatsen: ook thuis bij Anderson, ook in het theater. Én buiten op het strand van Zandvoort. Én in het buitenland; op Ibiza, waar Anderson in de zomer van 2021 7 weken verbleef.

Symbolen
Op het schilderij zie je aan de buitenkant de interactie, informatie, inspiratie. De figuren zijn allemaal in verbinding met elkaar en met de natuur. Er zijn veel verschillende bloemen en planten uitgebeeld; welke zie jij?

En allen staan in verbinding met het gouden levenskoord. Het goud staat ook voor rijkdom van het leven.

De rijkdom komt voort uit de verhalen die verteld worden. Doordat er aandacht is en tussen de regels door wordt geluisterd, is er nog meer.

Overal zijn ook libelles te zien. Dezelfde als op het eerste schilderij van Anderson voor Nienke. Nu hele kleine. Ze vliegen op speciale plekken op het schilderij. Verbinden de figuren met de woorden. En vliegen in diverse richtingen.

De figuren linksonder en rechtsonder zijn op zichzelf. Links kwetsbaar, gevoelig, rouwend. Rechts heel voorzichtig openstaand voor nieuwe ervaringen; voelend aan het water op de hand.

Kleuren
De kleuren van libelle – paars, roze en groen zijn gebleven. Blauw- de kleur van communicatie is hieraan toegevoegd. En goud: rijkdom en verbinding, overvloed en schittering.

De Gouden lijn werd tussen Anderson en Nienke besproken op een gouden dag – op dezelfde dag had Nienke een gesprek met Babette van der Veen van Gouderdom, en kreeg ze het gouden rouwboek van Maartje Lute.

Er is ook een gouden haiku:

elke dag heeft een
gouden randje, als je dat
kunt zien geniet je

Anderson en Nienke voerden gesprekken over haar wens voor een schilderij. Ze wilde dat het haar ervaringen, rijkdom door waarnemingen met al haar zintuigen zou uitbeelden. Deze schatkist aan ervaringen maakt dat ze kan meedenken en voelen met families die een verlies meemaken. En samen ze een heel persoonlijk afscheid kunnen vormgeven.

Tegelijkertijd staat het ook voor de vele indrukken die mensen opdoen in de uitvaartperiode. Heel zuiver, open en scherp, en soms heel druk, verbonden met elkaar, of los van elkaar. Kwetsbaar. Alles mag er zijn. En alles is uitgebeeld. Met vormen, kleuren en woorden.

Een drieuik wilde Nienke al heel lang graag hebben. Al tijdens haar studie kunstgeschiedenis in de jaren ’90. Ze bekeek er veel, meest studieobjecten voortkomend uit de christelijke traditie, geschilderd om in kerken te hangen.

Rustig op de buitenpanelen, ingetogen van kleur en voor op ‘gewone dagen’. Pas wanneer je de luiken opent, komt de rijkdom je tegemoet. Kleurpracht, details en een heel verhaal van een bijzondere gebeurtenis, een belangrijk verhaal uit de Bijbel. Nienke’s eerste reactie bij het zien van de buitenpanelen van Anderson’s schilderij was dan ook: …. Oeffff! Als dit de rustige buitenkant is, hoe zal dan de binnenkant zijn …?

De buitenkant van het drieluik is in eerste instantie druk, vol, rijk.

En het is ook een eenheid, alle figuren raken elkaar - ze maken contact. Alles verbindt zich met elkaar … de natuur de bloemen en planten en de draad (waarvan later duidelijk wordt welke kleur deze draad heeft gekregen). Zoals alles in het AL – het geheel van alles – en wij allemaal met elkaar verbonden zijn.

De kleuren paars, roze en groen zij de kleuren van libelle levensafronding & uitvaartbegeleiding. Ze hebben hun herkomst in een eerder werk van Anderson Farah uit 2015. In opdracht van Nienke, voor een heel ander doel.

Vanaf september 2016 is dit het logo van Nienke’s bedrijf.